Kisa on kisattu ja toivottavasti kaikilla osallistujilla oli antoisa ja mielenkiintoinen kisa. Itselleni kisa oli ensimmäinen tämän tyyppinen tapahtuma ratamestarin paikalla. Aika monta muutaman tunnin koiran ulkoilutuslenkkiä on Vaisaaren maastoissa vierähtänyt. Suunnistusliiton sivuilla olen joutunut vierailemassa sprintin lajisääntöjä lukemassa ja rastimääritteiden kirjoittamisen ohjeet olen useampia kertoja lukenut läpi, kun olen miettinyt, miten yksiselitteisesti tietyn rastipisteen voi kuvata. Tässä kisassahan teeman mukaisesti rastilippujen merkitys rastin osoittajana pyrittiin mitätöimään ja määrite pyrittiin nostamaan keskiöön.

Kuten kaikki kisaajat varmaan huomasivat, olin jakanut radat kahteen vaiheeseen: kisan alkuosassa oli pidempiä rastivälejä ja reitinvalintatehtäviä, reitin loppuosassa Vaisaaren koulun jälkeen painottuivat alle minuutin rastivälit, jotka kuitenkin edellyttivät määritteiden tarkkaa lukua, jos halusi juosta ne sujuvasti. Pitkän radan voittajalla lopun 11 lyhyeen rastiväliin kului aikaa vain n. 7 minuuttia.

Mitä kisan jälkeen kuuli puhetta niin määritteillä oli ollut ja olisi ollut merkitystä, jos niitä olisi tullut luettua tarkemmin. Ehkä omasta mielestäni hienoimpia oli keskustelut, joissa ilmeni, että oli opittu jotain uutta selitteiden merkityksestä. Esimerkiksi se, että sisä- ja ulkokulma selitteessä kertovat myös kulman suunnan. Myös se, että aikasakkojakin jaettiin 4 kappaletta ja arviolta noin puolella oli ollut ylimääräisiä leimoja emitissä, kertoi, että rastipisteille oli onnistuttu saamaan aikaan pähkinöitä, jotka eivät aivan itsestään selviä olleet.

Mutta sprinttiin kuuluvat reitinvalinnat ja pohdinnat siitä, mitkä reitinvalinnat olisivat olleet parhaat. Tässä kisassa oli reitinvalintoja monimutkaistamaan tuotu kaksi lisärastia, mitä sai hakea haluamassaan välissä. Etukäteen kun mittailin noita eri vaihtoehtoja, huomasin heti, että olennaista on, miten rastit saa luontevasti reitinvalintojen varrelle. Edestakaisin juokseminen ei juurikaan kannata lisärastien otossa.

Hieman yllättäen juuri pitkällä radalla nähtiin valtavasti eri variaatioita, vaikka etukäteen ratamestarin pohdinnoissa juuri kaksi vaihtoehtoa nousi ylitse muiden. Lyhimmällä lisämatkalla lisärastit sai ottamalla A:n välillä 10-11 ja B:n välillä 13-14, mutta silloin juoksualusta muuttuu huonommaksi ja mäet jyrkemmiksi ottaa. Vain vähän edellistä pidempi vaihtoehto oli ottaa molemmat rastit välillä 16-17, jolloin myös juoksualusta muuttuu helpommaksi, joten itse pidän sitä todennäköisesti parhaana vaihtoehtona. 11-12 väli ei ollut kummankaan lisärastin ottoon kovin hyvä vaihtoehto, vaikka aika lähellä kävikin.

Lyhyellä radalla lyhin lisämatka tuli ottamalla A välillä 3-4 ja B välillä 9-10, joita itse pidän myös parhaana vaihtoehtona. Rasti A:lle myös 11-12 väli oli ihan kohtuullinen, mutta silloin kannatti huomata muuttaa reitin loppu kiertämään rastille 12 koillisen puoleisella kierrolla, koska se oli lyhyempi ja vähemmän nousua sisällään pitävä reitti. Rastille B toinen yllättävänkin hyvä vaihtoehto oli ottaa se välillä 13-14, vaikka ensi näkemältä rastiviiva kiersikin rastin aika kaukaa. Vaisaaren koulun pohjoinen kierto oli kuitenkin vain vähän huonompi kuin etelän kierto ja jos lähdit kiertämään koulun pohjoisen kautta, oli rasti B aika hyvin matkan varrella. Rastin B olisi voinut ottaa myös aivan alussa, ennen ensimmäistä rastia, mutta tätä ei kukaan hoksannut, vaikka en usko sen ollen parempi vaihtoehto kuin kumpikaan edellisistä, päinvastoin.
Ratapituutta varten jouduin hakemaan kaikkiin reitinvalintoihin lyhimmän vaihtoehdon. Niillä lienee oma mielenkiintonsa, vaikka eivät joka tilanteessa varmaan ole niitä parhaita vaihtoehtoja.
Ensin lyhyt rata (vain ne välit, joilla todellista valintaa): 1-2: Kaakon puolelta. 3-4: Pohjoisen puolelta. 4-5: Etelän puolelta. 5-6: Pohjoisen puolelta. 6-7: Rivitaloalueen keskellä olevan kentän läpi. 8-9: Idän puolelta. 9-10: Ensin idän puolelta ja sitten puiston läpi rastille. 10-11: Kerrostaloalueen läpi. 13-14: Vaisaaren koulu etelän puolelta ympäri. 19-20. Etelän puolelta ja portista läpi.

Pitkä rata: L-1: Molemmat yhtä pitkiä. 2-3: Ensin oikealta ja sitten puiston läpi. 3-4: Kerrostaloalueen kielletty alue kiertäen. 4-5: Etelän kautta. 7-8: Etelän kautta. 8-9: Etelän kautta pujotellen, tässä pohjoisen kierto on pidempi, mutta antoi mahdollisuuden lukea karttaa paremmin etukäteen, joten saattoi siinä olla kannattavampi valinta, samoin juoksualusta oli helpompi. 9-10: Kerrostalon pihan läpi, mutta pikkasen eri reittiä kun välillä 3-4. 10-11: Koillisen kautta, alku samaa reittä, kuin mistä oli tullutkin. 11-12: Lännen kautta. 13-14: Idän puolelta kierto. 14-15: Koillisen puolelta kierto. 15-16: Idän puoleinen reitti. 16-17: Suoraan mäen päälle ja kerrostalojen pohjoispuolelta alas rivarien välistä ja Vaisaaren koulun kierto eteläpuolelta. 13-14: Etelän puolelta kierto ja ennen maalia portista läpi.
Ehkä yhdeksi hankalimmista reitinvalintaväleistä muodostui pitkän radan 2-3 ja vastaavasti lyhyen radan väli 1-2. Ainakin itselleni oli yllätys, että niin moni suunnistaja ei huomannut ajoissa katsoa selitteestä kummalle puolelle aitaa pitäisi mennä. Tässähän tapauksessa lopullinen reitinvalinta olisi pitänyt tehdä melkein heti edelliseltä rastilta lähdettyä tai jopa mieluummin ennen sitä. Osansa tietenkin saattoi olla sille, että karttojen tulostusvaiheessa tapahtui virhe, jonka seurauksena lisätyt kielletyn alueen merkinnät tippuivat pois kartalta. Niissä aidan ja kielletyn alueen kohtaamista oli korostettu. Huolimatta tuosta virheestä, sprintin lajisääntöjen mukaan, jos aidan vieressä olisi ollut sallittu läpikulku, se olisi pitänyt olla selvästi nähtävissä. Tarvittaessa lähimpänä olevia kohteita pitää siirtää kartalla niin, että läpikulku on helposti havaittavissa. Nyt kartassa vihreä kielletyn alueen merkki koski aidan merkkiä, joten olisi pitänyt olla selvää, että lähtökohtaisesti siitä ei saa kulkea, vaikka sitä ei olisikaan ollut vahvistettu tilapäisellä kielletyn alueen merkillä. Muutenkin kartalta pois jääneet kielletyn alueen merkit olivat lähinnä nykyisen tilanteen vahvistamista eikä niinkään uusien kiellettyjen alueiden luomista lukuunottamatta pientä oikaisua pohjoisessa olleen rakennustyömaan läpi ja toivottavasti siitä ei ollut kenellekään sen suurempaa harmia.

Myös pitkän radan rasti 29 herätti keskustelua siinä, että aidan mutka, jossa rasti oli, oli niin loiva, että sitä oli vaikea havaita ja useampikin kilpailija oli yrittänyt aidan sisään. Kirjoituspöydän ääressä on hyvä viisastella, että määritteessä oleva sisäkulman suunta kertoo mutkan suunnan ja rastin vieressä ollut jyrkempi mutka oli päinvastaisen suuntainen, joten määritettä lukemalla olisi pitänyt tajuta, että rasti ei voi olla aitauksen sisällä. On tietysti ymmärrettävää kisavauhdissa ja lopun pyörityksessä kulmien suunnat eivät enää ole ehkä ihan hallussa, mutta siitähän tässä kisan teemassa lopulta oli kyse…